Τρίτη 26 Μαΐου 2009

The Zeitgeist Movement : Το Κίνημα που μάχεται τα "σημεία των καιρών"...


Ας δώσουμε μια ευκαιρία στην ευκαιρία.



"We must become the change we want to see in the world".
-Mohandas Gandhi.

"ο άνθρωπος πρέπει να κατανοήσει πόσο "μικρός" (και θνητός) είναι και να πάψει να φέρεται σαν ιδιοκτήτης του σύμπαντος, το οποίο και πεθαίνοντας θα πάρει μαζί του."
-asilon.blogspot.com

To Κίνημα "Zeitgeist" (>γερμ. σημεία των καιρών) είναι το ακτιβιστικό σκέλος ενεργών στελεχών του Προγράμματος Venus ("Venus Project"), το οποίο είναι η ισόβια εργασία του βιομηχανικού σχεδιαστή και κοινωνικού μηχανικού Jacque Fresco. To Κίνημα σκοπεύει «να αποκαταστήσει τις θεμελιώδεις ανάγκες και την περιβαλλοντική συνειδητοποίηση των ειδών μέσα από τις πιο πρόσφατες αντιλήψεις για το ποιοι και τι είμαστε αληθινά, σε συνδυασμό με το πώς η επιστήμη, η φύση και η τεχνολογία (και όχι η θρησκεία, η πολιτική και τα χρήματα) κρατούν τα κλειδιά στην προσωπική ανάπτυξή μας, όχι μόνο ως μεμονωμένα ανθρώπινα οντα, αλλά ως πολιτισμός, και δομικά και πνευματικά. «To Κίνημα είναι ουσιαστικά «η εφαρμογή της επιστημονικής μεθόδου για το κοινωνικό προβληματισμό.» Σύμφωνα με τον Peter Joseph (τον ιδρυτή του Κινήματος), τo Κίνημα έχει αυτήν την περίοδο 250.000 μέλη.
Το Kίνημα δηλώνει, ότι "οι σύγχρονες μέθοδοι της κοινωνικής συμπεριφοράς έχουν αποδείξει ότι δεν έχουν καμμία ευκαιρία στην επίλυση των προβλημάτων της περιβαλλοντικής καταστροφής, των ανθρωπίνων συγκρούσεων, της φτώχειας, της διαφθοράς και κάθε άλλου θέματος, το οποίο μειώνει τη δυνατότητα των συλλογικής ανθρώπινης βιωσιμότητας του πλανήτη μας."

Το Kίνημα είναι ενάντιο στο τρέχον νομισματικό σύστημά μας επειδή, «δεδομένου ότι τα χρήματα δημιουργούνται ως χρέος λόγω των κεντρικών τραπεζών και δεν είναι ιδιοκτησία του μεμονωμένου προσώπου, προκαλούν αναπόφευκτα μια βαριά εξάρτηση των ίδιων των κυβερνήσεων και μια πάρα πολύ ισχυρή παρουσία του τραπεζικού συστήματος στα παγκόσμια πολιτικά θέματα που πάντα περισσότερο κυβερνώνται βάσει του ιδιωτικού συμφέροντος των μεγάλων εταιριών αντί της δημόσιας ευημερίας.»

Αντίθετα, υποστηρίζει τη χρήση της «ανθρωπιστικής εφαρμογής της επιστήμης και της τεχνολογίας στο κοινωνικό σχέδιο και στη λήψη αποφάσεων» ως μέσο «να μετασχηματιστεί το καθοδηγούμενο από διαφθορά περιβάλλον μας σε κάτι που οργανώνεται αρμονικά, ισορροπημένα, ανθρωπιστικά, βιώσιμα και παραγωγικά. »

Το Κίνημα δεν έχει κανέναν ηγέτη (υπό την αρχική έννοια), ενθαρρύνει αντ' αυτού τα μέλη στην οργάνωση των δικών τους προγραμμάτων για να εκπαιδεύσουν τους όλο και περισσότερους ανθρώπους που μετέχουν στις προτάσεις του Jacque Fresco για μια διαφορετική κοινωνία.

Όπως το ZM εξηγεί μέσα από τον επίσημο ιστότοπό του www.thezeitgeistmovement.com, "Βασική επίγνωση αυτής της συνειδητοποίησης είναι η αναγνώριση των Αναδυόμενων και Συμβιωτικών στοιχείων των φυσικών νόμων και πώς με την υιοθέτησή τους ως θεμέλιους λίθους των προσωπικών και κοινωνικών μας θεσμών η ζωή στη Γη μπορεί να ανθίσει, μέσω ενός συστήματος διαρκούς θετικής ανάπτυξης, όπου τα αρνητικά κοινωνικά συμπτώματα όπως η κοινωνική διαστρωμάτωση, ο πόλεμος, οι προκαταλήψεις, ο ελιτισμός και οι εγκληματικές ενέργειες σταδιακά θα μειώνονται και, ιδανικά, θα εκλείψουν από την ανθρώπινη συμπεριφορά. Βέβαια αυτή η πιθανότητα δύσκολα υιοθετείται από το σύνολο των ανθρώπων, διοτι έχουμε κατηχηθεί από την κοινωνία ώστε να νομίζουμε ότι το έγκλημα, η διαφθορά και η ανειλικρίνεια είναι «κάτι φυσικό» και ότι πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που επιθυμούν την εκμετάλλευση και τον πόνο των άλλων. Η θρησκεία είναι ο μεγαλύτερος προαγωγός αυτής της προπαγάνδας, καθώς η λογική του «αυτοί κι εμείς» ή «καλών και κακών» προάγει αυτή την λανθασμένη αξίωση. Η πραγματικότητα είναι ότι ζούμε σε μια κοινωνία που παράγει την σπανιότητα ζωτικών αποθεμάτων. Συνέπεια αυτής της σπανιότητας είναι μια τακτική αυτοσυντήρησης των ανθρώπων, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κλέψουν και να εξαπατήσουν για να πάρουν αυτό που θέλουν.

Η έρευνά μας συμπέρανε ότι η σπανιότητα είναι μια από τις πιο θεμελιώδεις αιτίες της παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς, ενώ παράλληλα οδηγεί σε περίπλοκες μορφές νευρώσεων διαφόρων τύπων. Μια στατιστική ματιά στον εθισμό στα ναρκωτικά, στο έγκλημα και στις φυλακίσεις δείχνει ότι η ανέχεια και οι ανθυγιεινές κοινωνικές συνθήκες συνιστούν την εμπειρία ανθρώπων με την αυτή συμπεριφορά.

Οι άνθρωποι δεν είναι καλοί ή κακοί. Είναι οι εξελισσόμενες, διαρκώς αναπτυσσόμενες συνθέσεις των εμπειριών που τους επηρεάζουν. Η «ποιότητα» ενός ανθρώπινου όντος (αν υπήρξε ποτέ κάτι τέτοιο) εξαρτάται άμεσα από την αγωγή του και άρα από τα συστήματα πεποιθήσεων στα οποία γαλουχήθηκε.
Αυτή η απλή πραγματικότητα παραβλέφθηκε χυδαία και σήμερα οι άνθρωποι πιστεύουν πρωτόγονα ότι ο ανταγωνισμός, η απληστία και η διαφθορά αποτελούν «εγγενή» συστατικά της ανθρώπινης συμπεριφοράς και άρα πρέπει να έχουμε φυλακές, αστυνομία, και μιαν ολόκληρη ιεραρχία διαφορικού ελέγχου ώστε η κοινωνία να αντιμετωπίζει αυτές τις «κλίσεις». Πρόκειται για έναν παραλογισμό, ένα σφάλμα.

Το θέμα είναι ότι για να αλλάξουν ριζικά τα πράγματα προς το καλύτερο, πρέπει να χειριστούμε τις θεμελιώδεις αιτίες. Το τρέχον σύστημα «τιμωρίας» είναι απαρχαιωμένο, απάνθρωπο και αντιπαραγωγικό. Όταν συλλαμβάνεται ένας κατά συρροή δολοφόνος, οι περισσότεροι αδημονούν και ουρλιάζουν για τον θάνατό του. Αυτό είναι ανάδρομο. Μια πραγματικά υγιής διανοητικά κοινωνία, που κατανοεί ποιοι είμαστε και πως δημιουργούνται τα συστήματα αξιών μας θα έπαιρνε αυτό το άτομο και θα μάθαινε τις αιτίες πίσω από τις βίαιες πράξεις του. Ύστερα αυτές οι πληροφορίες θα πήγαιναν σε ένα τμήμα ερευνών που θα σκέφτεται την ανακοπή τέτοιων καταστάσεων μέσω της εκπαίδευσης.

Είναι καιρός να σταματήσουμε τα μπαλώματα. Είναι καιρός για μια νέα κοινωνική προσέγγιση, αναβαθμισμένη στη σημερινή γνώση. Δυστυχώς, η κοινωνία σήμερα βασίζεται ακόμα σε πεπαλαιωμένες και προκατειλημμένες διατάξεις και λύσεις.

Είναι επίσης σημαντικό να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχουν ουτοπίες ή κάποιο τέλος. Όλα τα στοιχεία δείχνουν αέναες αλλαγές σε κάθε επίπεδο. Έπειτα, είναι η προσωπική μας δράση, σε κάθε μέρα της ζωής μας που διαπλάθει και διαιωνίζει τα κοινωνικά συστήματα που φτιάχνουμε. Ωστόσο, παραδόξως, είναι επίσης οι περιβαλλοντικές επιρροές που δημιουργούν την αντίληψή μας και άρα την κοσμοθεώρησή μας. Άρα, η πραγματική αλλαγή δεν θα έρθει μόνο από την ρύθμιση των προσωπικών σας πεποιθήσεων και αποφάσεων, μα και από την αλλαγή των κοινωνικών δομών που επηρεάζουν αυτές τις πεποιθήσεις και αποφάσεις. Τα ελιτίστικα κυριαρχικά συστήματα μακροχρόνια επηρεάζονται ελάχιστα από παραδοσιακές διαμαρτυρίες και πολιτικά κινήματα. Πρέπει να κινηθούμε πέρα από αυτές τις «κατεστημένες επαναστάσεις» και να χρησιμοποιήσουμε ένα εργαλείο πολύ πιο ισχυρό:

Θα σταματήσουμε να υποστηρίζουμε το σύστημα, ενώ συνεχώς θα υπερμαχούμε για τη γνώση, την ειρήνη, την ενότητα και την ευσπλαχνία. Δεν μπορούμε να «πολεμήσουμε το σύστημα». Το μίσος, ο θυμός και η «πολεμική» λογική είναι αποτυχημένα μέσα αλλαγής, διότι αναπαράγουν τα ίδια εργαλεία που χρησιμοποιεί το διεφθαρμένο, κατεστημένο σύστημα ισχύος για να διατηρεί τον έλεγχο.

Η παραποίηση και η παράλυση:

Μόλις συνειδητοποιήσουμε ότι όλα τα συστήματα είναι Αναδυόμενα και σε κατάσταση συνεχούς εξέλιξης, μαζί με την πραγματικότητα της Συμβιωτικής σύνδεσης με τη φύση και τους συνανθρώπους μας με τους πιο απλούς και προφανείς τρόπους, πειθόμενοι ότι η προσωπική μας ακεραιότητα είναι μόνο τόσο μεγάλη όσο και της υπόλοιπης κοινωνίας, τότε μπορούμε να δούμε πόσο διεστραμμένα και ανάδρομα είναι τα κοινωνικά μας κατεστημένα και του πώς η διαιώνισή τους είναι η αιτία της κοινωνικής αστάθειας στην κοινωνία. Για παράδειγμα, το Χρηματοπιστωτικό Σύστημα θεωρείται εδώ και καιρό μια θετική δύναμη στην κοινωνία, χάρη στην πεποίθηση ότι παράγει κίνητρα και πρόοδο. Στην εφαρμογή του, το χρηματοπιστωτικό σύστημα έγινε ένα μέσο διαίρεσης και ολοκληρωτικού ελέγχου.

Αποτελεί την ύστατη μορφή του «Διαίρει και βασίλευε», καθώς στον πυρήνα του τεκμηριώνεται ότι:

  1. πρέπει να μαχόμαστε μεταξύ μας για να επιβιώσουμε και
  2. οι άνθρωποι χρειάζονται αυτό το «ελατήριο» ανταμοιβής για να κάνουν οτιδήποτε χρήσιμο.

Όσο για το Νο1, (πρεπει να αντιμαχόμαστε) το χαρακτηριστικό του ανταγωνισμού στο σύστημα εγγυάται την διαφθορά στην κοινωνία σε κάθε επίπεδο, καθώς η βάση είναι «εμείς ανάντια των άλλων». Πολύ ισχυρίζονται ότι το «σύστημα ελεύθερης αγοράς» είναι καλό… όμως έχει φθαρεί στις μέρες μας λόγω κακών πολιτικών, μεροληψίας κλπ. Υποθέτουν ότι εάν επιτρεπόταν η άνθιση μιας «αγνής» ελεύθερης αγοράς τότε θα ήταν εντάξει. Αυτό είναι λάθος, γιατί αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι η ελεύθερη αγορά σε λειτουργία, με όλα τα διαφορικά της πλεονεκτήματα και τη διαφθορά. Κανένας νόμος δεν θα σταματήσει ποτέ το εμπόριο των μετόχων, τις δολοπλοκίες, την κατάχρηση εργασίας, την μόλυνση, την προγραμματισμένη αχρηστία και τα λοιπά…
Αυτά προάγει το σύστημα ανταγωνισμού, χωρίς αποτυχία, διότι βασίζεται στην προϋπόθεση της εκμετάλλευσης των άλλων για το κέρδος. Τελεία.

Πρέπει να ξεκινήσουμε την μετάβαση έξω από αυτά τα δυναστευτικά ιδεώδη και να κινηθούμε προς ένα σύστημα σχεδιασμένο για την υποστήριξη των ανθρώπινων όντων, όχι στον εξαναγκασμό τους να παλεύουν για να επιβιώσουν. Σχετικά με το Νο2 (κίνητρο παραγωγής) πρόκειται για μια θλιβερη και απίστευτα αρνητική άποψη της ανθρώπινης ύπαρξης στο σύνολό της. Το να υποθέτουμε ότι ένα άτομο πρέπει να έχει «δομικά κίνητρα» ή εξαναγκασμούς ώστε να κάνει οτιδήποτε είναι απλά γελοίο. Θυμηθείτε όταν ήσασταν παιδιά και δεν είχατε ιδέα τι είναι το χρήμα. Παίζατε, ήσασταν περίεργοι και κάνατε πολλά πράγματα… γιατί; Επειδή το θέλατε.

Ωστόσο, καθώς περνά ο χρόνος μέσα στο σύστημά μας, η φυσική περιέργεια και η αυτό-κινητοποίηση αφαιρείται από τους ανθρώπους, καθώς αναγκάζονται να συμμορφωθούν στο εξειδικευμένο, διαχωρισμένο σε τμήματα, σχεδόν τυποποιημένο σύστημα εργασίας ώστε να επιβιώσουν. Αυτό με τη σειρά του συχνά δημιουργεί μια φυσική ανταρσία εσωτερικά του ατόμου λόγω της επιβαλλόμενης υποχρέωσης, κι έτσι εφεύραμε τον διαχωρισμό εργασίας κι ελεύθερου χρόνου. Οι συνήγοροι του χρηματοπιστωτικού συστήματος (που υποτίθεται ότι δημιουργεί κίνητρα) υποθέτουν ότι είναι τεμπελιά και δεν το αναγνωρίζουν αυτό. Σε μια πραγματική κοινωνία, οι άνθρωποι θα ακολουθούν τις φυσικές τους κλίσεις και θα εργάζονται για να συνεισφέρουν στην κοινωνία όχι επειδή θα «πληρώνονται» για αυτό, μα επειδή θα έχουν την ευρύτερη συναίσθηση ότι η συνεισφορά τους βοηθά τόσο τους ίδιους όσο και τον καθένα. Αυτό είναι το εξυψωμένο επίπεδο συνείδησης που ελπίζουμε να κοινωνήσουμε.

Η ανταμοιβή μας για τη συνεισφορά στην κοινωνία θα είναι η ευημερία της κοινωνίας, που με τη σειρά της θα αυξάνει την προσωπική μας ευημερία.

Τώρα, βάζοντας τα πράγματα στην σωστή τους προοπτική, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι ο κόσμος διοικείται επι του παρόντος από μια μικρή ομάδα ατόμων σε υψηλά πόστα των θεσμών που κυριαρχούν στην κοινωνία –Επιχειρήσεις και Χρηματικά. Ο θεσμός της Κυβέρνησης συνεργάζεται στενά με την επιρροή και ισχύ των εταιριών και τραπεζών. Το ζωτικό υγρό είναι το χρήμα, που, στην πραγματικότητα, είναι μια ψευδαίσθηση που έχει ελάχιστη σχέση με την κοινωνία και χρησιμεύει απλά ως εργαλείο χειρισμού και διαίρεσης μέσα σε μια κοινωνική οργάνωση που εγγυάται τον ελιτισμό, το έγκλημα, τον πόλεμο και την κοινωνική διαστρωμάτωση.

Ταυτόχρονα, τα άτομα γαλουχούνται με την πεποίθηση ότι το να είναι «σωστοί» είναι που δημιουργεί την αξία τους ως άτομα.

Αυτή η κατάσταση της «ορθότητας» συνδέεται άμεσα με τις κυρίαρχες αξίες της ίδιας της κοινωνίας. Άρα, αυτοί που δέχονται και υποστηρίζουν τις απόψεις του κοινωνικού δομήματος θεωρούνται «φυσιολογικοί», ενώ αυτοί που διαφωνούν θεωρούνται «αφύσικοι», ακόμα και «ανατρεπτικοί». Είτε πρόκειται για το δόγμα μιας μοναδικής κοινωνικής παράδοσης, είτε για την ευθυγράμμιση με μια παγκοσμίως καθιερωμένη θρησκεία, η βάση είναι η ίδια: Ο Διανοητικός Υλισμός. Καθώς συνειδητοποιούμε ότι η γνώση μας και άρα οι θεσμοί μας συνεχώς εξελίσσονται, βλέπουμε ότι κάθε σύστημα πεποίθησης που ισχυρίζεται ότι γνωρίζει οτιδήποτε χωρίς να επιδέχεται αμφισβήτηση, είναι μια αποτυχημένη άποψη. Η θρησκεία, που έχει τα θεμέλιά της στην πίστη, είναι ο βασιλιάς αυτής της διαστρέβλωσης, καθώς ισχυρίζεται ότι γνωρίζει κάτι αδιαμφισβήτητα για την πιο περίπλοκη και απατηλή καταγωγή του ανθρώπινου είδους, και κάτι τέτοιο είναι απλά αδύνατον σε ένα αναδυόμενο σύμπαν.

Έχοντας πει αυτά, καταλαβαίνουμε ότι εξίσου επικίνδυνοι με τους κατεστημένους θεσμούς δύναμης, είναι οι άνθρωποι που κατηχήθηκαν να αποδέχονται πλήρως τις στατικές συνειδητοποιήσεις που προτείνονται από αυτά τα συστήματα… κι έτσι γίνονται: «Αυτοδιορισμένοι φύλακες του Κατεστημένου». Αυτό εφαρμόζεται σε κάθε σύστημα, ειδικά πολιτικό, οικονομικό και θρησκευτικό. Από τη στιγμή που η ταυτότητα των ανθρώπων σχετίζεται με τα δόγματα μιας Κρατικής, Θρησκευτικής ή Επαγγελματικής ηθικής, συχνά γίνεται πολύ δύσκολο να αλλάξει κανείς, διότι η ταυτότητά τους έχει συνδυαστεί με τις ιδεολογίες που τους επιβλήθηκαν. Έτσι, αναπαράγουν το δόγμα του θεσμού τους απλά για να διατηρήσουν την προσωπική τους ακεραιότητα, όπως αυτοί την αντιλαμβάνονται. Πρέπει να σπάσουμε αυτόν τον κύκλο, διότι παραλύει την ανάπτυξη μας όχι μόνο σαν άτομα, μα και σαν κοινωνία.

Η Αλήθεια και η Μετάβαση

Αφού συνειδητοποιήσουμε ότι η ακεραιότητα της προσωπικής μας ύπαρξης συνδέεται άμεσα με την ακεραιότητα της Γης, της ζωής και όλων των άλλων ανθρώπινων όντων, τότε ο δρόμος μας είναι προκαθορισμένος. Στη συνέχεια, μόλις συνειδητοποιήσουμε ότι είναι η επιστήμη, η τεχνολογία και άρα η ανθρώπινη δημιουργικότητα που αποδίδει πρόοδο στη ζωή μας, τότε θα μπορούμε να διακρίνουμε ποιες είναι οι πραγματικές προτεραιότητες για κοινωνική και ατομική πρόοδο και ανάπτυξη.

Εχοντας πει αυτά, μπορούμε να κατανοήσουμε ότι η Θρησκεία, η Πολιτική και η εργασία που βασισμένη στο χρήμα και τον ανταγωνισμό αποτελούν πεπαλαιωμένες λειτουργίες κοινωνικού χειρισμού που τώρα πρέπει να ξεπεραστούν. Η ενασχόλησή μας πρέπει να είναι η επίτευξη ενός συστήματος που λειτουργεί χωρίς χρήμα ή πολιτική, ενώ θα αφήνει τις προκαταλήψεις να αυτοαναιρούνται καθώς θα ανθίζει η εκπαίδευση. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να λέει στους άλλους τι να πιστεύουν, καθώς κανένας άνθρωπος δεν έχει πλήρη κατανόηση του ο,τιδήποτε.
Ωστόσο, αν προσέξουμε τις φυσικές διεργασίες της ζωής, θα μπορέσουμε να δούμε το πώς θα συντονιστούμε με τη φύση κι έτσι η πορεία μας θα γίνει πιο ξεκάθαρη.

Για παράδειγμα, πολύς κόσμος ανησυχεί για τον υπερπληθυσμό, ενώ ανατριχιαστικές δηλώσεις ατόμων όπως ο Χένρυ Κίσσινγκερ ισχυρίζονται ότι χρειάζεται κάποιου είδους «μείωση». Αυτό είναι φυσικά, τρομακτικό. Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: Είναι πράγματι ο υπερπληθυσμός κάτι το κακό; Η απάντηση από επιστημονική σκοπιά, είναι ότι η Γη μπορεί να φέρει πολλές φορές περισσότερους ανθρώπους αν χρειαστεί, εάν εφαρμοστεί υψηλή τεχνολογία. Το 70% της επιφάνειας του πλανήτη είναι από νερό και πόλεις πάνω στη θάλασσα (ένα από τα πολλά σχέδια του Τζάκ Φρέσκο) είναι το επόμενο βήμα. Έπειτα, η εκπαίδευση σχετικά με τις λειτουργίες της ζωής θα ενημερώσει τους ανθρώπους για τις διακλαδώσεις των αναπαραγωγικών τους ενδιαφερόντων και ο πληθυσμός θα επιβραδυνθεί με φυσικό τρόπο, καθώς οι άνθρωποι θα αρχίσουν να συνειδητοποιούν τον σύνδεσμό τους με τον πλανήτη και την δυνατότητα του διατήρησης μας.

Για την ακρίβεια, η μόνη πραγματική «Κυβέρνηση» που μπορεί να υπάρξει είναι η Γη και οι φυσικοί πόροι της. Από κεί και πέρα, όλες οι πιθανότητες μπορούν να αποτιμηθούν. Να γιατι χρειάζεται μια διανοητική ενοποίηση όλων των χωρών, καθώς η πιο σημαντική πληροφορία που μπορούμε να έχουμε ως είδος είναι μια πλήρης, λεπτομερής αποτίμηση του τι έχουμε διαθέσιμο στον πλανήτη. Όπως θα εξετάζατε την γη και τους πόρους ενός οικοπέδου για να δείτε τι μπορείτε να φυτέψετε, το ίδιο χρειάζεται να γίνει και με τον πλανήτη ώστε να εκτιμήσουμε τις ικανότητές μας ως είδος, χρησιμοποιώντας τους φυσικούς πόρους με σοφία.

Φυσικά, πολλοί που θα σκεφτούν τις παραπάνω ιδέες θα ρωτήσουν:

"Πως το κάνουμε αυτό, αν σκεφτούμε τα διαστρεβλωμένα συστήματα αξιών, που είναι σε ισχύ; Πως κάνουμε μια τέτοια κίνηση μετάβασης;"

Αυτή είναι φυσικά και η πιο δύσκολη ερώτηση. Η απάντηση: Πρέπει να ξεκινήσουμε από κάπου. Υπάρχουν πολλά που μπορεί κανείς να κάνει είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό επίπεδο για να ξεκινήσει η μορφοποίηση αυτού του οράματος. Το πιο σημαντικό βήμα είναι η εκπαίδευση. Στις 15 Μαρτίου 2009 (ή Z-Day όπως ονομάστηκε το 2008) θα λάβει χώρα μια παγκόσμια δράση για την εξάπλωση της συνειδητοποίησης αυτής της κοινωνιολογικής κατεύθυνσης. Ελπίζουμε να έχουμε τοπικές συναντήσεις σε όσο το δυνατόν περισσότερες πόλεις, πολιτείες και χώρες είναι δυνατόν. Εμείς εδώ στο thezeitgeistmovement.com θα εργαστούμε για την προμήθεια υλικών σε όσες γλώσσες μπορούμε, κάνοντας παράλληλα ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε κάθε υποομάδα. Δεν θα ζητήσουμε ποτέ χρήματα. Είμαστε εδώ για βοήθεια, γιατί κατανοούμε μια κεντρική αλήθεια που χάθηκε εδώ και πολύ καιρό: Όσα περισσότερα δίνεις, τόσα περισσότερα παίρνεις."

Ταινία : The Zeitgeist Addendum http://www.thezeitgeistmovement.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=148

"Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει αυτή την κίνηση; Άλλωστε, αυτό που έχουμε, ποτέ δεν έχει λειτουργήσει προς όφελος της κοινωνίας στο σύνολό της." —Palm Beach Post

7 σχόλια:

  1. ΟΙΚΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ - ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ I

    Πέρασαν πλέον των δέκα (10) ετών απ’ όταν ξεκίνησα, με την μορφή άρθρου σε έγκριτη της Θεσσαλίας εφημερίδα κατ’ αρχήν, αλλά και ως τρόπο και στάση ζωής στη συνέχεια, να αναδείξω σε τι συνίσταται ''Η κοινωνία των Δήμων ως Οικοσύστημα στο κατώφλι της νέας χιλιετίας''. Από τότε επιχειρηματολογούσα ΄΄…υπέρ της ανάγκης αναγνώρισης και σεβασμού του δικαιώματος για βιώσιμη πρόοδο της ζωής στον πλανήτη, ενόψει της σύγχρονης πρόκλησης από την χρονική καμπή, με παγίωση της πρόληψης και της προφύλαξης έναντι της θεραπείας και της αποκατάστασης, με θεσμοθέτηση μηχανισμών για την μη υποβάθμιση των αξιών, την μη συρρίκνωση των αντιλήψεων, την μη ακραιοποίηση των σκεπτικών, την μη εξολόθρευση των ιδανικών. Η κατοχύρωση και ο σεβασμός που αφορά στο δικαίωμα συμμετοχής στην βιώσιμη πρόοδο είναι πλέον κοινωνική απαίτηση, δοθέντος ότι από μόνη της η ανάπτυξη απέχει και διακρίνεται σαφώς από την πρόοδο, ενώ πρέπει να συμπεριληφθεί σ’ αυτήν. Επειδή η ανάπτυξη όπως την γνωρίσαμε εξυπηρέτησε κύρια την συντήρηση, αναγκαία και ικανή συνθήκη προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης της πρόκλησης, είναι ο εντοπισμός και η συνειδητοποίηση των διαδικασιών παραγωγής ποιοτικής και ποσοτικής εκπτώχευσης από την γενικότερη περιβαλλοντική υποβάθμιση. Επιπλέον, η αποκάλυψη των περιττών αντιφάσεων και των εσκεμμένων συσκοτίσεων, βάσει της κατοχύρωσης και του σεβασμού του δικαιώματος για ενημέρωση και διακίνηση της πληροφορίας ως γνώσης προς σοφία. Όσο δε θα προχωρούν οι διαδικασίες συμβιβασμού για την περιβαλλοντότητα-περιβαλλοντόπολη, θα πρέπει γνωστικά να ρυθμίζονται και να οριοθετούνται δικαιωματικές και υποχρεωτικές συμπεριφορές, προς μια γενικότερη και αναβαθμιζόμενη περιβαλλοντική ισορροπία και βιώσιμη πρόοδο στον πλανήτη…΄΄.
    Εξελικτικά, μέσα στο χρόνο βήμα-βήμα και προεκτείνοντας εδώ, ορισμένες επισημάνσεις με την μορφή προβληματισμών, οδηγούν τον συλλογισμό αλλά και την πρακτική μέσα από την οργάνωση της κοινωνίας πολιτών:
     Έχοντας παρέλθει πλέον των 10 ετών από την επίσημη εμφάνιση και υιοθέτηση, του όρου «βιώσιμη ανάπτυξη», ποιο είναι το ποσοστό της για την Αττική, την Θεσπρωτία, την Μαγνησία;
     Ποιο είναι το ποσοστό της για σήμερα, αύριο, μεθαύριο;
     Πως τροποποιείται το ποσοστό της σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες σε σύγκριση με αντίστοιχες ΄΄κλειστές΄΄;
     Πόσες μελέτες και έρευνες ανατέθηκαν και εκπονήθηκαν, ώστε πιθανολογικά να οριοθετηθούν οι εξελίξεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΙΚΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ - ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΙΙ

    Θεωρώντας ότι το δίπολο ''περιβάλλον & άνθρωπος'' δημιουργεί και αναδεικνύει διαχρονικά τα πολιτιστικά πρότυπα, είναι προφανές, ότι από κοινού οι ''πόλοι'' εξελίσσουν οικο-νομικά τις κοινωνίες κάθε μορφής, ώστε η σχετική ενασχόληση και η εξ αυτής έκφραση, να σχεδιάζει και a priori να προωθεί και λειτουργεί επιχειρησιακές επιχειρηματικότητες, που κεφαλαιοποιούν στην κοινωνική οικονομία. Η απασχόληση για τον άνθρωπο δεν μπορεί να είναι μια απλή πρόσβαση στο διαβιείν, αλλά μια διαρκής επίτευξη του ευ ζην με χρήση διαδικασιών αέναης επανακοινωνικοποίησης. Προς αυτή την κατεύθυνση, η υιοθέτηση και η αποδοχή απ’ όλους της πραγματικότητας που αφορά στην πολυπολιτισμική κοινωνία, είναι οι βάσεις για τις διαδικασίες ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας.
    Έχει ορισθεί αρμοδίως και πανευρωπαϊκά, ότι η συνειδητοποίηση επί των διαδικασιών ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας αποσκοπεί:
     Στην βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου σε συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης.
     Στην οικοσυστημική διαχείριση, εξέλιξη και προστασία.
     Στην πολιτισμική αναβάθμιση με την ενσωμάτωση και χρήση νέων τεχνολογιών.
    Η ανάγκη επομένως για νέες συλλογικότητες αντιμετώπισης της πρόκλησης, απευθύνεται και διεγείρει όλους τους κοινωνικούς εταίρους χωρίς αποκλεισμούς, αναδεικνύοντας εκείνες τις συνεννοήσεις και συνεργασίες που στοχεύουν σε λειτουργίες ''ευ ζην'', ισότιμα δε αφορούν κάθε παράγοντα και παράμετρο της πολυπολιτισμικής θεώρησης. Αυτής που εγκαθιδρύει και προάγει τον οικουμανισμό ως αναπτυξιακά βιώσιμης συμπεριφοράς, οικονομικά συμβατής και διαχειριστικά αειφορικής. Ο οικουμανισμός ή αλλιώς ο οικοσυστημικός ανθρωπισμός, είναι η αρχή για τις διαδικασίες ανάπτυξης της οικολογικά αποδεκτής κοινωνικής οικονομίας, που θα ισορροπήσει την εξελικτικά μέσω «ανάπτυξης» δημιουργηθείσα ανισορροπία, δηλαδή την ροή-μεταφορά ισχύος από τους παραγωγούς στους καταναλωτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΟΙΚΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ - ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΙΙΙ

    Ο οικουμανισμός λοιπόν οριοθετείται από την μετατροπή της κοινωνίας των Δήμων και της κοινωνίας των πολιτών σ’ αυτήν, σε πειραματικό πεδίο πιλοτικής εφαρμογής εκείνης της πολιτ-οικοσυστημικής θεωρίας, που αφορά στην ανάδειξη ενός ειδικού σχεδίου δράσης, σε «ζωτικούς χώρους» ή αλλιώς με «εσωτερικά γεωπολιτικά σύνορα» τις πολυποίκιλες φυσικές οριοθετήσεις. Οριοθετήσεις που εκ του χαρακτήρα και της μοναδικότητάς τους, υποδεικνύουν εντελώς ειδικές-τοπικές ενασχολήσεις και παρεμβάσεις βιώσιμης ανάπτυξης και αειφόρου εξέλιξης. Πρόκειται για μια πρώτη μάλλον ουσιαστική πρόταση εφαρμογής της προτροπής ''σκέψου παγκόσμια, δράσε τοπικά'', αφού όλοι όσοι μέχρι στιγμής πρότειναν την παγκόσμια σκέψη και την τοπική δράση, απορροφήθηκαν δράττοντες υπό συνθήκες …παγκόσμιας παραρτηματοποίησης, που νοθεύει την σκέψη και αλλοιώνει την δράση. Κατ’ αυτό τον τρόπο μια κοινωνία που αντιμετωπίζεται οικοσυστημικά και προσεγγίζεται ολιστικά, μπορεί να μετατραπεί σε ένα πολυποίκιλο σύνολο «προστατευόμενων περιοχών-ζωνών», σύμφωνα με τα υπάρχοντα θεσμικά κείμενα, αλλά και πέρα απ’ αυτά, κατά τους τρόπους που οι εξελίξεις θα πηδαλιουχήσουν (πηδαλιουχούν) και οι προβλέψεις θα υποδείξουν (υποδεικνύουν) προς τους θεσμούς. Στην υπ’ αυτή την φιλοσοφία επιχειρούμενη διαμόρφωση διαδικασίας βιώσιμης διαχείρισης και ανάπτυξης, πολυπολιτισμικής θεώρησης, χροιάς και διάστασης, συμμετέχουν όλοι επειδή αφορά όλους, κύρια μέσω των συμβατών με την προώθηση της κοινωνικής οικονομίας συλλογικών-ενεργών συμμετοχών τους.
    Μια καινοτομία-συνιστώσα της πολυπολιτισμικής θεώρησης, αφορά στην ως αναπτυξιακή διαδικασία συνύπαρξη παραγωγών-καταναλωτών στις προαναφερθείσες ''προστατευόμενες ζώνες-περιοχές'' και στην οργάνωσή της, με την μορφή μιας χρήσιμης για όλους ''ειδικής μετανάστευσης'', του λεγομένου «τουρισμού» θεωρουμένου ως μιας τέτοιας δραστηριότητας, που θα υποστηρίξει και θα αναπτύξει υγιώς την κοινωνική οικονομία αυξάνοντας την ευημερία και μάλιστα την ποιοτική για όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΟΙΚΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ - ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ IV

    Εθελοντισμός κατά προέκταση στην σύγχρονη εποχή, φαίνεται να είναι η ουσιαστική προσφορά μέσω της ενεργής δραστηριοποίησης, που κεφαλαιοποιεί στην κοινωνική οικονομία. Είναι σαφές στις μέρες μας, εκτός των άλλων και επειδή είναι σαφής η απαίτηση για επαγγελματικές αντιμετωπίσεις, ότι όταν όλα παραμένουν ημιεπαγγελματικά και ημιερασιτεχνικά, ο εθελοντισμός αποτελεί εκείνη την μορφή του εναλλακτικού επαγγελματισμού, που προσθέτει αλληλεγγύη και συνοχή σε απαράδεκτα ασύνδετες κοινωνικές δομές. Όλοι αναγνωρίζουν ότι δεν μας λείπουν τα λεφτά και τα λόγια, αλλά οι ιδέες και τα έργα. Τα κυρίαρχα κοινωνικά συμφέροντα που προάγονται μέσω του εθελοντισμού είναι ιδεαλιστικά, που προφανώς δεν μπορούν να εκφραστούν μέσα από δεδομένες και γνωστές «λειτουργικές μορφές οργάνωσης», αναδεικνυομένων κατ’ αυτό τον τρόπο νέων μορφών συλλογικοτήτων, δηλαδή των οριζόντιων διαδικτυώσεων, αλληλοκαλύψεων και συμπληρωματικών συμπεριφορών, που στοχεύουν σε συστημικές θεωρήσεις και ολιστικές προσεγγίσεις των ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία. Διευκρινίζουμε ότι ενδιαφερόμαστε για συστημικές θεωρήσεις και ολιστικές προσεγγίσεις ταυτόχρονα, καθώς για τα συστήματα ορίζονται όρια την ίδια στιγμή που η εξέταση του «όλου ως ένα» δεν περιορίζεται και πάντα θα είναι μη πλήρως καθορισμένος ο αριθμός των «μερικών» που το συνιστούν… Ο πολίτης που θα οργανωθεί για να προσφέρει ως εθελοντής, οφείλει να ενημερωθεί ή και να εκπαιδευτεί με εξατομικευμένη προσέγγιση γι’ αυτό που θα κάνει, ώστε να έχει ή να του δημιουργηθεί συνείδηση για την δραστηριότητά του. Επιπλέον, το πλαίσιο δράσης δεν πρέπει να ευνοεί την εκμετάλλευση είτε του εθελοντή από την οργανωτική δομή, είτε της κοινωνίας από τον εθελοντή, ενώ απαραίτητη είναι η εξεύρεση χρόνου και η δημιουργία κεφιού, ώστε χρήσιμα να λειτουργήσει η προσφορά και ομαδικά, αλλά και ατομικά.
    Κατά τα προαναφερθέντα ο φιλάνθρωπος, όπως τον έχουμε γνωρίσει και που συνεχώς μας αποδεικνύει ότι ο μόνος άνθρωπος με τον οποίο είναι φίλος είναι ο εαυτός του, δεν θεωρείται πλέον εθελοντής, ή είναι ο εθελοντής ενός μάλλον ζοφερού παρελθόντος. Ο εθελοντής θα είναι πλέον φιλ-άνθρωπος=φιλ-οικός, όσο θα εκλείπουν εκείνες οι συνθήκες που δημιουργούν ανθρώπους με έφεση στις δημόσιες σχέσεις, ως αντιστάθμισμα στην δεδομένη εσωστρέφεια και ατομικισμό τους. Από την άλλη, ο ατομικισμός θα εκλείπει όσο περισσότερο κατοχυρώνονται και αναγνωρίζονται τα δικαιώματα κάθε μορφής. Θεωρείται πλέον σαφές, ότι ο ατομικισμός έχει υιοθετηθεί από τους πολίτες ως τρόπος άμυνας ενάντια στην μη αναγνώριση των δικαιωμάτων τους, άρα όσο τα ανθρώπινα δικαιώματα συνειδητά θα αναγνωρίζονται και εμπεδώνονται τόσο οι πολίτες θα λειτουργούν πιο συλλογικά. Στις μέρες μας ο εθελοντισμός εξατομικεύει στις προσεγγίσεις των ανθρώπων και λειτουργώντας υποστηρικτικά ενισχύει κάθε προσωπικότητα χωρίς αποκλεισμούς, δημιουργεί το πρωταρχικό και ουσιώδες κίνητρο για κοινωνική ένταξη και συμμετοχή με την μορφή της φιλ-οικότητας. Κυρίαρχα λοιπόν κίνητρα που υπάρχουν ή που σύγχρονα αναδεικνύονται γεννώντας τις φιλ-οικές συμπεριφορές, είναι η ποιότητα της ζωής συνολικά, η ψυχική υγεία και ισορροπία μέσω της αναγνώρισης του νοήματος και της χρησιμότητας της προσφοράς, αλλά και η πνευματική ευεξία μέσω της αντιμετώπισης και της καταπολέμησης διαφόρων μορφών διακρίσεων και συνεπαγόμενων αυτοαποκλεισμών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΟΙΚΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ - ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ V

    Ανακεφαλαιώνοντας, ο οικουμανισμός είναι η έκφραση-διακήρυξη της πολιτ-οικοσυστημικής θεωρίας που υλοποιεί την βιώσιμη ανάπτυξη, κατά την οποία συστημικά ο άνθρωπος μεριμνά και για τις επόμενες γενιές του είδους του αλλά και του περιβάλλοντός του, όπως και το περιβάλλον αφήνεται να μεριμνήσει για τις επόμενες γενιές των ειδών του αλλά και του ανθρώπου! Κυρίαρχο δε εργαλείο-«θεμέλιο» πρακτικής εφαρμογής της πολιτ-οικοδεολογίας του οικουμανισμού είναι ο εθελοντισμός υπό την σύγχρονη θεώρησή του!…(www.dikeoma.gr) [ΔΙΚ.Ε.Ο.ΜΑ.-ΔΙΚτυο Εθελοντικών Οργανώσεων ΜΑγνησίας: «…κοινωνικό νευρωνικό δίκτυο…»!]. Ο οικουμανισμός είναι η πρακτική εφαρμογή εκείνης της συστημικής θεωρίας προς μια ανάπτυξη για όλους χωρίς διακρίσεις, μπορεί δε να εκληφθεί ως η καλύτερη ρύθμιση παροχής στήριξης από τους «έχοντες» στους «μη έχοντες». Ακόμη, θέλει και μπορεί να αποτελέσει ή μάλλον να συμπληρώσει την ελλιπή συνεννόηση της θεολογίας με τις άλλες επιστήμες, δοθέντος ότι αναγνωρίζεται από εκείνα τα επιστημονικά χαρακτηριστικά του βέλτιστου συγκερασμού των ειδικεύσεων. Ως οικουμανιστής κατ’ επέκταση, εκλαμβάνεται ο συνδεδεμένος έως εξαρτημένος με το περιβάλλον του ανθρωπιστής.
    Γενικά, καθώς η ιστορία μοιάζει να επαναλαμβάνεται αλλά πάντα μοναδικά, στις μέρες μας πολλά είναι τα διλήμματα, πολλά τα ζητήματα και τα προβλήματα, συγκροτώντας μια συγκυρία με ξεχωριστή δυναμική για την εξελικτική διαδικασία. Με δεδομένη, αναγνωρισμένη και αέναα αναλαμβανομένη ατομική ευθύνη και μέσω της ελεύθερης επιλογής, η άμιλλα και ο εξ αυτής ανταγωνισμός για την καινοτομία σφυρηλατείται με τον οικουμανισμό. Επιστημονικά έως φιλοσοφικά δε, ο οικουμανισμός εγγυάται την εύρεση του «μέτρου» ενασχόλησης και εκτίμησης των «ρυθμών και των συχνοτήτων», για την έγκαιρη και έγκυρη ανακάλυψη έως πρόβλεψη των τάσεων…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ευχαριστώ θερμά τον χρήστη Ecohumanism για την παράθεση τμήματος από τη διδακτορική του διατριβή, του τόσο σημαντικού αυτού βραχίονα για οιαδήποτε ορθή προσέγγιση του Οικουμανισμού. Όπως διατείνεται και το Κίνημα Zeitgeist, καθώς και το Fair Trade και ο Οικουμανισμός, ο μόνος δρόμος για μια παγκόσμια συμπαγή δράση υπέρ της "αυτο-αγάπης" (του πολέμιου του ατομικισμού), δεν είναι άλλος από την επίτευξη του ευ ζην, η Παγκόσμια Κοινωνία πλέον έχει ξεπεράσει την ανάγκη της για το ζην και αποζητά το ανώτερο κοινωνικο-πνευματικό στάδιο, όπου και επιτυγχάνεται μόνον μέσα από την κατάκτηση του ευ ζην. Την ίδια στιγμή, η παγκόσμια συγκέντρωση πλούτου σε λίγους (φαινόμενο γνωστό και ως η καθεστηκυία τάξη του καπιταλιστικού οικονομικού συστήματος), έχει αντιληφθεί ότι η συντήρησή της πολεμάται από τους ως άνω τρεις τομείς δράσεις, φοβούμενη ότι θα υπερνικηθεί το μοναδικό της όπλο, που ακούει στον όρο "εσωστρέφεια", με αποτέλεσμα να επιστρατεύσει την τακτική "όλα ή τίποτα", γνωστή και ως "Παγκόσμια Οικονομική Κρίση". Επιχειρεί να ανατρέψει και να αναστρέψει τα κεκτημένα, να επαναφέρει τον παγκόσμιο πολιτισμό στο στάδιο κατάκτησης του ζην, ως μόνο μέσο διατήρησης των ανθρώπων απασχολημένων με την καθημερινή του επιβίωση, μακριά από την αφύπνιση, που θα της στοίχιζε το μέλλον της. Ουσιαστικά, έχει αντιληφθεί το κλείσιμο του κύκλου και εφευρίσκει νέες αντι-οικουμανικές τεχνικές απομύζησης και των τελευταίων, των εναπομείναντων οικονομικών πόρων στο κομμάτι της υπανάπτυξης (του δίπολου Ανάπτυξη - Υπανάπτυξη) και προσπαθεί να προκαταλάβει και να ενισχύσει την επιβίωσή του. Αυτό λέει το Zeitgeist, αυτό λέει ο Οικουμανισμός, αυτό λέει η Περιφερειακή Ανάπτυξη, αυτό προσπαθεί να αποτρέψει το Fair Trade. Ο μόνος τρόπος να καταφέρει να απαλλαγεί και ο τελευταίος υποδοχέας αυτού του τεχνάσματος απομύζησης των εναπομείναντων οικονομικών του πόρων είναι αρχικά να αντιληφθεί την ύπαρξη κατασκευασμένης οικονομικής κρίσης και έπειτα την υπερπολλαπλάσια αξία της αυτο-αγάπης. Μέσα από την επιμέρους εφαρμογή του απλού αυτού τρόπου αντίστασης θα επέλθει και η οικουμενικότητα της εφαρμογής του. Η Περιφερειακή Ανάπτυξη λέει, όπου υπάρχει Ανάπτυξη - υπερβολική συγκέντρωση πόρων, δίπλα της υπάρχει η Υπανάπτυξη, λόγω της ανισοκατανομής αυτών. Το Fair Trade λέει δίκαια κατανομή του εμπορίου ανά την Οικουμένη. Το Zeitgeist λέει, ότι η δημόσια ευημερία είναι το μέλλον του πλανήτη. Η βάση όλων είναι η αυτο-αγάπη. Ο άνθρωπος δεν αγαπά το περιβάλλον του, διότι έπαψε να αγαπά τον εαυτό του. Και η μεγαλύτερη απόδειξη αυτού είναι η εφεύρεση του χρήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή